neděle 7. března 2021

Ali přítel nejvěrnější - 26 - babi nám někdo vyměnil

Babi je jako vyměněná. Začátek března jako by jí vlil do žil energii. 

Ještě nedávno jsme měli problém přinutit ji k jakékoliv činnosti. Přestala luštit křížovky, nekoukala na televizi  a neustále se držela v mé blízkosti jako ocásek. Kam jsem se hnula, tam šla za mnou. Když jsem vařila seděla v kuchyni, při práci na počítači seděla vedle mě a tiše čekala, až dodělám práci nebo mi dávala užitečné a fundované rady, jak mám co udělat, abych to měla rychleji hotové.  Zkrátka pomocník k nezaplacení. Div, že se mnou nechodila i na záchod. 

Jediným cílem bylo uspíšit mé zbytečně činnosti, abychom už konečně mohly hrát karty. Zkrátka věc, která ji v současné době naprosto pohltila. A tak jsme hrály a hrály, až do úmoru. 

Přiznám se, že nejsem zrovna hráčský typ, takže už po druhé hře zívam tak, že si můžu pusu roztrhnout a do očí bych si nejradši strčila sirky, aby se mi tolik nezaviraly. 

Jsem statečná holka, takže si čas od času opláchnu obličej studenou vodou a jedu dál. Tohle monotematické období trvalo skoro čtrnáct nekonečných dnů.

Najednou, jako kdyby někdo přepnul čudlík, babi srší humorem, dobrou náladou a luští jednu křížovku za druhou s takovým zaujetím, že ani nevnímá okolí. 

Jako kdyby nám ji někdo vyměnil. Kafemlejnkové příběhy jsem neslyšela dobře tři týdny a je to báječné. Nevím, jak dlouho nám tato idylka vydrží, ale sobecky si to užívám. 

Minulý týden se na nás přijela podívat dcera. Dorazila bez dětí, takže jsme si mohly i popovidat, trochu se užít a hlavně si s babi zahrát žolíky. Velice se na ně těšila. Ještě neviděla babi v akci a k mému vyprávění se stavěla poněkud skepticky. 

Posledních pár let ji babi nepoznává a jen vypráví a vypráví a vypráví. Donekonečna. Neuměla si proto představit, že by to ještě někdy mohlo být jinak. 

Večer jsme zasedly ke stolu, ujasnily si pravidla a začaly hrát. Těšila jsem se na reakci. Lépe řečeno, těšila jsem se na překvapený výraz v tváři mé dcery.

Dočkala jsem se už po třetím kole první hry. Otevřená pusa s nevěřícím, naprosto šokovaným pohledem na babi, která právě suverénně zavřela z ruky, aniž by nám dala jakoukoliv šanci z této smršti vyjít alespoň trochu se ctí, mě pobavila. Okomentovala jsem to slovy "Tak vidíš. A tohle mi dělá pořád." 

Hrály jsme ten večer dlouho, hra byla naprosto vyrovnaná a v očích mé dcery byla vidět radost, že mohla babi ještě někdy zažít tak, jak si ji pamatovala z doby, než přišel Ali. Bylo snadné na něj zapomenout a podlehnout kacíříské myšlence, že je prostě pryč. 

Nebyl. Škoda. 












Žádné komentáře:

Okomentovat

Velice si vážím všech, kdo si udělali čas a svým komentářem zhodnotili mé snažení. Uvítám všechny podněty, které by vás na téma péče o nemocné s alzheimerem zajímaly. Děkuji, že mě sledujete.

Napsali o nás

Článek Markéty Pilátové - Ti co se nevešli

Strašně ráda bych se s vámi podělila o radost, která mi málem podlomila nohy. Jedna z porotkyň Magnesia litera se o mém blogu zmínila ve své...