sobota 19. prosince 2020

Ali přítel nejvěrnější 6 - pokusní králíci

Alzheimera měla i mámy máma. Tedy moje babička.

Když u ní propukl v plné své síle, bylo mi 14 let.

Bydlela v činžovním domě.

Jedna místnost, společný záchod v mezipatře a taková ta kamna s troubou a dvěma šuplíky. Jeden na dříví a druhý na uhlí, pro které se chodilo do sklepa o dvě patra níž.

Něco takového si dnes ani neumím představit.  A to bydlím v rodinném domku, kde topime dřevem v kombinaci s elektřinou. 

Celé dny koukala na televizi a povídala si s Pepíčkem Zímou z pořadu Sejdeme se na Vlachovce. 

Asi rok to  zvládala a máma za ní skoro každý den jezdila. 

Jednoho dne ji však našla v zimním kabátě opřenou o topící kamna. 

Už prý chudák doutnala. 

Chvíli pak bydlela s námi.

Než ji máma musela odvézt do nemocnice. 

Zažily jsme pár horkých chvilek. 

Babička měla poměrně robustní postavu. Byla to čemu se říkalo kredenciozní typ. 

Přesto se dokázala narvat do mého oblečení, běhat v něm po baráku, zvonit na ostatní partaje a vyhazovat nádobí oknem do dvora. Ze třetího patra. 

Jindy zas otevřela všechny knoflíky u plynového sporáku a naštěstí se při tom koukala z okna rozevřeného dokořán. 

Měla ráda pořádek, takže byly všechny knoflíky srovnané jako vojáci. Na maximum .

K výbuchu nedošlo jen šťastnou náhodou. 

Tenkrát se toho o Alim moc nevědělo, takže neexistovaly žádné léky, které by ho trošku přibrzdily, takže průběh byl docela rychlý a babička zemřela poměrně brzy. 

K téhle nemoci chovám veliký respekt a nedělám si iluze, že by mě Ali vynechal. 

A protože štěstí přeje připraveným,  neúnavně pročítám všechny dostupné informace o této nemoci a pak z babi i ze sebe dělám pokusné králíky. 

Zkusily jsme už všechno možné i nemožné. 

Kromě mikrodávek LSD či tanečních drog (v obou případech se prý dělaly výzkumy s údajně slibnými výsledky) , jsem zkusila snad všechno a kdoví možná někdy zkusím i je, pokud najdu dostatek odvahy. 

Jeden čas babi trpěla depresemi a špatnými sny. Ráno bývala vystresovaná a dezorientovaná. 

Hodně pomohla aromalampa na vonné oleje. Taková ta, co se zahřívá čajovou svíčkou. Jen jsem do misky na olej dala místo něj drcené konopné listí. Ne palice, ty by byly moc silné. Nejde o omámení, ale uklidnění . Knot se musí sestřihnout na max. 0.5 cm, aby se drť příliš nezahřívala a nepálila. 

Zapálila jsem to babi těsně před usnutím v pokoji, na bezpečné místo. 

Babi se krásně uklidnila a byla ve větší pohodě. 

Pak jsme inhalace na nějaký čas přerušili, abychom je později znovu zahájili. 

Přes den pouštím Signál rádio. Muzika vyplavuje vzpomínky na dobu kdy byla mladá. Vydrží ho poslouchat celé hodiny. 

Naladila jsem ho naprostou náhodou. Šťastnou náhodou. 

Babi si občas vybaví i jména zpěváků. A protože hrajou fakt hezky a všechny ty písničky znám, zpívám občas taky. 


Chybí vám něco v mých příspěvcích? Písněte mi do poznámky. Ráda to napravím. Pokud bude Ali souhlasit. 

























14 komentářů:

  1. Přečetla jsem úplně všechno a píšete poutavě, že to hltám od prvního slova do poslední tečky. Bylo by skvělý, kdybyste o Alim, a životě s ním napsala, knížku. Jestli puberťačka nenajde znovu práci, tak by vás to mohlo zajistit finančně na důchod a ještě byste měla jisté vzpomínky sepsané. Počáteční náklady se dají vybrat na Hit hitů, dcera by vám s tím pomohla. Postne se to na Twitter a hodní lidé pomůžou vybrat potřebnou částku. Být vámi, tak už jdu psát. Máte na psaní dar a já to moc ráda podpořím 🔥 přeji krásný advent a veselé svátky. Tuším, že ve vaší rodině je o zábavu postaráno 😅 D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den.
      To mi nedělejte nebo se samým štěstím rozbrečím. Jste mě úplně dostala. Strašně moc vám děkuji za ocenění. Určitě o vaší nabídce zauvažuju. Práci jsem už naštěstí sehnala, ale můžu si krátit čas cestou v autobusu. Mám na to skoro 4 hodiny denně.
      Jen musím dát dohromady víc materiálu. Nikdy jsem nepsala..
      Ještě jednou moc děkuju. 🥰 H.

      Vymazat
  2. Srdečně zdravím a děkuji za skvělé čtení! Zhltla jsem všechny texty naráz a moc se těším na další..a taky se přimlouvám za to, abyste si založila Twitter, i kdyby obsahem byly jen odkazy na nové články. Smutně koukám.. :)
    Ještě jednou díky a přeji pevné zdraví a nervy.
    Káča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den. Moc děkuju, že mě čtete. Strašně moc si toho vážím. Blog vznikl z momentálního hnutí mysli. Víceméně náhodou. O to větší radost mám z každého kladného hodnocení. O Twitteru jsme před chvilkou mluvily s Lenkou. Až přijede, tak mi ho pomůže založit.
      Moc děkuju a krásný den. 🤗Hanka

      Vymazat
    2. Juch, moc se těším! :)
      Díky za milou odpověď a budu se těšit..

      Vymazat
  3. Pisete krasne, poutave, skvele. Piste dal! Kdybyste se rozhodla za cas vydat knihu, urcite se ozvete do Pointa.cz. Radi s tim pomuzou. Kdyby mela babicka (nebo vy) rada divadlo, napiste mi na martin@dramox.cz. Neco vymyslime.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc za pochvalu i vaši nabídku. Musím toho však napsat o hodně víc, než těch pár prvotin. Nikdy jsem nepsala, takže mám před sebou ještě moc práce. Určitě si vás však uložím do svých kontaktů. Žádné budoucí spolupráci se nebráním. Musím se jen trochu držet země, abych se radostí nezbláznila a nos mi nevzletl ke stropu . Nečekala jsem takovou odezvu.
      Krásný den
      Hanka

      Vymazat
  4. Aliho mela moje babicka a bylo to krusne.. Na tele zdrava, na duchu nikoliv.. Bohuzel pak byla v te fazi, kdy telo uz je jen schrankou lezici nekolik let.. Zemrela na zapal plic a bylo to vysvobozeni pro ni, protoze to nebyl zivot...
    Ja se modlim, aby ho nemela i moje mamka, je to dost casto dedicne :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás to vypadá na dědičnost. Ale prý je v poslední fázi testování vakcína. Vyvinuli ji Češi a měla by být do dvou let, takže jakási naděje tu je. Bylo to v televizi, tak by to měla být pravda. 😁

      Vymazat
    2. Ono se to pry da geneticky vysetrit, ale popravde... Nevim, zda to chci vedet v 34 letech dopredu.. Zda neni lepsi v nevedomosti odzit zbytek tech "cistych" let stastna a nestresovana... :-(

      Vymazat
    3. Za dva roky snad bude ta vakcína. Takže vy to stihnete v pohodě. Mě to možná trochu lízne. 🤭
      Hanka

      Vymazat
    4. zdravím - nevím zdali dobře chápu - testovací vakcína - to jako na zjištění genetických předpokladů? Nevím jakým způsobem, ale manželovi loni v listopadu zjistili, že on ač alzheimerik už notný, v genetické predispozici onemocnění nemá. Takže jsem alespoň naše děti uklidnila, že by to nemusely zdědit, a z čeho to manžel má, kdoví, těžko říct, i když já osobně si myslím, ale lékaři mi to nepotvrzují. Jezdíme nepravidelně do Rychnova nad Kněžnou na Vestra kliniku, kde se ve spolupráci s USA zabývají výzkumy, takže třeba už něco vybádají, co pomůže když ne současným nemocných, tak alespoň dalším generacím...

      Vymazat
    5. teď koukám že jsem se asi měla nějak přihlásit, abych nebyla jen jako neznámá... tak nevím, co jsem kde přehlédla...

      Vymazat
    6. Taky jsem přečetla kdeco. Říká se, že někdo to dědičné má někdo ne. Taky jsem četla, že je to nemoc chytrých. Kdoví. V každém případě je důležité, alespoň podle stávajících zkušeností, pohyb, činnost, zdravá strava se zeleninou. Všechny body jsou u nás problém. Babi bolí klouby a záda protože se nechce hýbat, vymyslet "neškodnou" činnost je občas taky problém a zdravá strava.. babi nemá ráda zeleninu.... Válčíme, jak se dá. 😊

      Vymazat

Velice si vážím všech, kdo si udělali čas a svým komentářem zhodnotili mé snažení. Uvítám všechny podněty, které by vás na téma péče o nemocné s alzheimerem zajímaly. Děkuji, že mě sledujete.

Napsali o nás

Článek Markéty Pilátové - Ti co se nevešli

Strašně ráda bych se s vámi podělila o radost, která mi málem podlomila nohy. Jedna z porotkyň Magnesia litera se o mém blogu zmínila ve své...