čtvrtek 11. května 2023

Ali přítel nejvěrnější - 98 - babi v říši divů

Zatímco venku vše pučí, rozkvétá, pípá a bzučí, babi s Alim se ze záhadného důvodu rozhodli naprosto ignorovat fakt, že už je jaro. Nějak se v té zimní letargii zabydleli a nejradši by z baráku nevytáhli nos. Místo toho, aby babi čerpala ze sluníčka a čerstvého vzduchu životodárnou sílu, elán a nadšení, utápí se v sebelítosti, fňukání a dožaduje se litování. Donutit ji k pohybu je přímo nadlidský výkon. Jako kdyby ji škodolibý Ali přilepil k židli.

V jakém rozpoložení se zrovna nachází poznám většinou už z první věty, kterou ráno pronese. S výrazem totálního vyčerpání.

Babi: "Dobré ráno. Ježiši já se motám jako břehule."

Nevím, jak se motá břehule. Vždycky jsem si říkala, že ptáci spíš létají, ale myslím, že to není důležité. 

Já: "Motáš se, protože pořád sedíš na zadku a nehýbeš se."

Babi: "Ale vždyť já se hýbu. Každé ráno cvičím. Až ti bude tolik, co mně..."

Já: "Já vím. Dvakrát máchneš nohou a to je celé. Jestlipak už sis vynesla trůn?"

Babi: "Já ani nevím. Já se motám."

Já: "Tak se běž podívat."

Babi (s patřičným výrazem): "Já nemůžu. Není mi dobře."

Já (drsňák a nelida): "Na to jsem se tě neptala. Běž si ho prosím vynést a já ti mezitím připravím snídani."

Větu "Není mi dobře" babi používá často. Jako stále se opakující mantru. Zejména, když je "zahnaná do kouta", nebo se jí nechce něco dělat. Kdo ji nezná, snadno by mohl nabýt dojmu, že jde minimálně o život. Babi je prostě hérečka. To už jsem psala mockrát. Hvězdný herecký výkon je však jen zastíracím manévrem, aby si nemusela ten noční trůn vynést. Jenže na mě tyhle fígle moc nefungujou. Vím, že jakmile se otočím, pomašíruje chodbou úplně normálně, cestou ze země posbírá kočičí hračky a v dosahu přerovná všechno, na co nemá sahat. 

Neméně roztomilým hitem letošního jara se stal neutuchající údiv. Jako kdyby všechny informace slyšela poprvé. Úplná Alenka v říši divů.

Babi: "My už jsme se někde viděli, že jo? Nebyla jsi někdy v Praze?"

Já: "Kde jsme se tak mohly vidět babi? Co myslíš?"

Babi: "No já právě nevím. Jsi mi hrozně povědomá."

Já: "Zkus se zamyslet a nebo si přečti ty tvoje cedulky s informacemi."

Babi: "A kde je mám?"

Já: "Vpravo hleď. Máš je přímo u ruky."

Babi poctivě prošla všechny poznámky.

Babi: "A kdo je Hanka?"

Vysekla jsem před babi pukrle.

Babi (nevěřícně): "Ty jsi moje dcera? Jé. To je prima. A kolik ti je?"

Já: "Šedesát."

Babi: "Tak to jsi ještě mladá. Počkej, až ti bude tolik, co mně. A máš manžela?"

Já: "Mám přítele."

Babi: "Měla bys si pořídit nějaké děti."

Já: "V šedesáti?"

Babi: "Tobě už je šedesát?"

Chvilkama mám pocit, že supluju jakousi prapodivnou informační kancelář. Podezřívám jí, že si ze mě dělá šoufky. Už podle tónu v hlase, kterým, jakoby se mi smála. Neříkám, že vždycky, ale troufám si říct, že už za ty roky poznám, kdy se jen domáhá pozornosti. Chtít však po babi, aby se alespoň na okamžik zamyslela je naprostá utopie. Čas od času se sice stane zázrak a přeci jen jakousi snahu o zapojení mozkových závitů zaznamenám, ale nestává se to často. A tak odpovídám a odpovídám, občas jen ukážu prstem na příslušnou cedulku, a tak to jde pořád dokola.

Přiznám se bez mučení, že jsem se postupem doby dostala do stavu, kdy už začínám být alergická na  dotazy jako takové. Ať jsou od kohokoliv. Omlouvám se tímto hlavně svému příteli, že občas reaguju poněkud podrážděně, když se mě nevinně řečnicky zeptá "Tak co?" Po dni otázek s babi mám co dělat, abych  neexplodovala. S hraným klidem, maximálním přemáháním, se silnou touhou do něčeho praštit, odpovím "Tak nic.". Z posledních sil vykouzlím jakousi parodii na úsměv a v hlavě mi naskočí tichá zoufalá prosba.

"Už se mě dneska na nic neptejte. PROSÍM!"




Žádné komentáře:

Okomentovat

Velice si vážím všech, kdo si udělali čas a svým komentářem zhodnotili mé snažení. Uvítám všechny podněty, které by vás na téma péče o nemocné s alzheimerem zajímaly. Děkuji, že mě sledujete.

Napsali o nás

Článek Markéty Pilátové - Ti co se nevešli

Strašně ráda bych se s vámi podělila o radost, která mi málem podlomila nohy. Jedna z porotkyň Magnesia litera se o mém blogu zmínila ve své...